måndag 4 juni 2018

Kanske faktiskt en sommarplan

Jag har inte särskilt hög ambitionsnivå för min stickning och sömnad just nu och vill inte ålägga mig själv alltför mycket, men kanske ska jag ändå försöka genomföra Summer of basics i år igen - sy eller sticka tre plagg som behövs i min garderob. Jag blev så nöjd med de tre plaggen från förra året, mest har jag använt min Plantain.
Vad vill jag då göra i år? Jag har tänkt mig en stickning och två syprojekt. Jag har ju tidigare i år köpt några lyxgarner för att sticka en randig kofta, och nu ska jag börja på den. Det blir kanske inte ett klassiskt basplagg, men den kommer nog att passa in i min garderob utan problem. 
Sedan är det frågan om vad jag ska sy. Nu när det har varit så varmt har jag önskat att jag hade fler sommarkjolar med fickor, så det får bli det ena projektet. Till det kommer jag att använda mitt egenritade mönster som jag har kopierat från en gammal kjol jag har slitit ut, och något tyg ur gömmorna.
Vad gäller det andra vet jag inte vilken ambitionsnivå jag ska ha. Det som verkligen saknas i min garderob är skjortklänningar, men det jag är inte säker på om jag har något lämpligt tyg hemma. Jag skulle också gärna vilja sy en skjorta, kanske utan krage. Jag har det här mönstret och förmodligen tyg till det. Jag vet bara inte om det är ett för komplicerat projekt, som vanligt under sommaren kommer jag nog att vara borta från min symaskin en hel del. Samtidigt är det kanske bättre att ha en ambitiös plan för ett plagg som jag behöver än att fega ur och sy något enkelt som jag egentligen inte har behov av just nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar