söndag 19 april 2015

Stickning vs sömnad, 1-1?

Fastän stickning har seglat upp bland de saker jag helst gör på fritiden har jag inte helt övergett det där med sömnad. En stor fördel är den uppenbara: att det går mycket snabbare att sy ett plagg än att sticka ett. (I alla fall när man väl tar sig i kragen och kommer igång.) Det är mer quick fix över det.
En annan fördel är möjligheten att fynda roliga tyger. Jag försöker vara miljömedveten i det mesta jag gör, och eftersom jag råkar gilla retrotyger och oftast inte letar efter ett specifikt tyg att sy i, utan börjar med att hitta tyget och låter det bestämma, har jag en hel del gamla gardiner och sängöverkast från Myrorna som väntar på att bli kläder. Det gör också att jag kan komma väldigt billigt undan, vilket man väl sällan gör i stickning: bra garn kostar. Hurra för återbruk alltså!
Med detta sagt måste jag ändå säga att jag dels inte är så bra på att sy, dels sällan får saker färdiga. Jag kan i alla fall presentera två kjolar sydda enligt en standardmodell jag har knåpat ihop själv med utgångspunkt från en kjol jag hade som började falla i bitar. Den gröna är sydd av metervara från Ikea som tjänstgjorde som duk innan den blev kjol, den mönstrade är gjord av ett sängöverkast som jag köpte på Myrorna för länge sedan. Ursäkta skrynklorna!
Jag har en ordentlig trave med tyger av liknande ursprung på lager, så det kommer nog fler sådana här kjolar. Om jag sedan hittade ett klänningsmönster som passade mig lika väl och var lika lätt att sy skulle min lycka vara gjord. Några tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar