torsdag 3 december 2020

FO: tröja i höstfärger

Två-och-ett-halvtåringen här hemma har hittills haft en stickad tröja som passar. Jag tyckte det kunde behövas en till.
För två år sedan, när han var väldigt liten, köpte jag en fin härva guldgult tweedgarn från Fru Valborg på Stickkontakts garnmarknad. Tanken var att sticka en kofta till honom i garnet medan en härva fortfarande räckte, men det blev inte av. Nu plockade jag fram garnet tillsammans med några fina restnystan att kombinera det med.

Mönstret är Flax Light, som är gratis. Jag har tidigare stickat storlek 1-2 år och tyckte att den blev ganska liten, så nu gjorde jag storlek 4-6 år fast sonen inte har fyllt tre än. En för stor tröja växer man ju alltid i, eller hur? Han har inte provat den än, men jag tror att han skulle kunna använda den nu, kanske med uppvikta ärmar.
Förutom det gula garnet från Fru Valborg använde jag Malabrigo Sock i den gröna färgen Ivy och Hazel Knits Artisan Sock i den rödbruna färgen Henna.
Nästa tröja jag stickar till honom blir nog i lite tjockare garn, han börjar bli så stor att det tar rätt lång tid i tunt garn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar