söndag 20 december 2020

Amningströja för vintern

Jag har något slags förhoppning om att det ska bli en riktig vinter i år, och fick för mig att jag skulle behöva en amningströja i ull för att så att säga kunna erbjuda uteservering till familjens minsta medlem. Sådana finns att köpa, men de är dyra, och eftersom jag ändå hade ullribb hemma bestämde jag mig för att sy en. Tanken är att jag sedan ska kunna göra om den till en vanlig tröja.

Jag använde mig halvt om halvt av den här guiden, men som grundmönster använde jag mitt beprövade Tonic Tee. Jag försökte först sy fast resåren i tyget enligt instruktionerna, men det blev inte alls bra, så istället sydde jag kanaler och trädde igenom resåren. Överlappet fram är kanske lite litet, jag vet inte om jag tänkte fel eller om kanalerna tog mer tyg än jag hade räknat med. Jag borde nog ha mätt på en befintlig tröja istället för att bara höfta till.

Tröjan funkar dock som den ska, hälsar lillan, så allt är gott och väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar