lördag 23 maj 2020

FO: två små mössor

För ett tag sedan nappade jag på en förfrågan på Instagram om att teststicka en baby-/barnmössa. Det var Katarina Linnhagen på Hagenhuset som hade gjort mönstret, som nu har blivit släppt.
Jag stickade först ett exemplar i storlek 2-3 år för att kunna prova på tvååringen direkt, och valde garnet Onion No. 4 Organic Wool + Nettles, som jag hade några nystan kvar av efter tröjan Gretel, och som gav (ungefär) rätt stickfasthet. Resultatet blev bra, och sonen har vid flera tillfällen bett att få ha på sig "den stickade mössan" (man skulle kunna tro att han bara har en, ha!) och tycker att den är mysig.
Lagom till att mönstret släpptes lade jag upp till en mössa i mindre storlek till knodd nummer två. Den kommer ju att vara helt ur fas med storebror vad gäller årstiderna, vilket jag ser som en ursäkt att sticka lite nya saker. Den här gången gjorde jag storlek 2-6 månader, vilket borde bli en lagom stor vintermössa åt detta augustibarn.
Jag tycker om mönstret med dess prydliga i-cordkant, och jag föreställer mig att rätstickningens dragspelseffekt gör att en och samma storlek passar ganska länge. Garnet gillar jag också, det är mjukt och trevligt både att sticka i och att ha på sig, och jag tycker om färgskiftningarna som de ljusare nässelfibrerna ger. Ofta när jag har min Gretel på mig blir jag sugen på att sticka mig någon mer tröja eller kofta i garnet, kanske i grått eller vinrött. Nu har jag kaske ett och ett halvt nystan kvar i den här färgen, så det kan bli ytterligare ett par små saker till barnen inför nästa vinter. Kanske en halskrage?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar