onsdag 5 juni 2019

Me-Made-May, slutet - och nya planer

Jag fullföljde den del av mina Me-Made-May-föresatser som gick ut på att ha något hemsytt eller hemstickat på mig varje dag, även om jag blev allt sämre på att dokumentera det. Mot slutet kom till exempel min randiga slapparkofta fram.
Ullfrottétröjan jag sydde nyligen kom också fram och värmde skönt under ett par kyliga dagar.
Den delen av föresatserna som handlade om att laga och fräscha upp mina sydda och stickade plagg fullföljde jag däremot inte. Det är helt enkelt inte läge för självpåtagna måsten som kräver ostörd tid hemma. Någon gång ska jag ta tag i alla lösa knappar och fransiga kanter, men det blev helt enkelt inte nu.
Och när Me-Made-May är över börjar Summer of Basics. Under juni, juli och augusti ska jag försöka sy och/eller sticka tre basplagg (vilket som vi vet är ett relativt begrepp). Jag har gjort detta två gånger förut, första gången blev jag färdig med alla tre plagg på utsatt tid men andra gången dröjde det lite längre. Vi får se hur det blir i år, men det känns i alla fall bra att ha en plan.
En stickad kofta är aldrig fel, även om jag inte med bästa vilja i världen kan hävda att jag behöver fler sådana. Jag köpte nyligen ett alpacka-silke-garn till nedsatt pris och tänkte sticka en lite lyxig kofta av det. Det ska bli en Empire Ave. Cardigan, som jag har stickat en gång förut och tycker sitter fint.
Vad jag ska sy är en annan fråga. Ett tag funderade jag på att köpa svart trikå till t-shirts, basplaggens basplagg, men jag vill försöka sy av tyg jag redan har, så jag har letat lite i gömmorna och hittat några bitar som borde kunna räcka till en enkel topp i alla fall, och så vill jag försöka mig på en skjortklänning. Jag ska fundera lite till och rota lite mer i lådorna, så får vi se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar