lördag 11 maj 2019

WIP: barntröja

Jag håller på med en tröja till sonen, ambitionen är att den ska passa till vintern ungefär. Just nu växer har inte så mycket, och jag har svårt att gissa hur stor han kommer att vara då, men det blir nog inte helt fel.
Det började med att jag och sonen fick en gemensam julklapp av barnets far: jag fick garn som sedan skulle bli en tröja till den lille. Garnet var Sandnes tynn alpakka ull i tre olika färger, och jag kom fram till att jag ville sticka en tvåfärgad tröja med lyfta maskor. Efter lite letande på Ravelry fastnade jag för mönstret Rice Krispies, men jag visste redan från början att jag ville göra om det från kofta till tröja. Sedan visade det sig att jag inte matchade stickfastheten, så jag stickar storlek 12 månader i hopp om att den snarare blir storlek 18 månader ungefär.
De första varven var väldigt pilliga och jag är inte riktigt vän med hur mönstret är skrivet, men när jag väl hade kommit en bit flöt det på, och nu är det vilsam stickning som går att lägga ifrån sig och plocka upp igen utan krångel. Jag tror att jag ska göra halsringningen och muddarna röda, och jag har gott om garn kvar som kan bli matchande mössa och vantar när inspirationen slår till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar