måndag 21 januari 2019

FO: fuskolle och små vantar

Det börjar vara vinter på riktigt, och vi har upptäckt några luckor i sonens vintergarderob. Tur att han har en mor som kan stå till tjänst med att fylla dem, dessutom en mor som har massor av restgarner att göra av med och som har börjat jobba igen och behöver enkla projekt att sticka på kafferasterna.
Den här stickade jag i och för sig under jullovet. Den lille behövde något varmt runt halsen för att täppa till i öppningen på overallen, så jag stickade den här fuskollen. Tanken var egentligen att kragen skulle vara dubbelvikt, men hittills har han oftast haft den helt uppdragen. Mönstret heter Heartwarmer och garnet är Sandnes lanett som blev över från hans tröja. Jag tror att nästan allt gick åt nu.
Här är årets första kafferaststickning: ett par vantar, improviserade enligt samma modell som de förra jag stickade till honom, men eftersom jag nu använde något tjockare stickor och garn blev de lite större. Det började med att jag ville sticka i alpacka för att han skulle få ett par riktigt varma vantar. Dock tyckte jag att svart, som var den färg jag hade tillräckligt av, var lite tråkigt, så jag letade fram lite rödaktig Drops lace och höll garnerna tillsammans. Ganska fint, tycker jag, och vantarna är mjuka och varma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar