måndag 10 december 2018

Återbruk och restprojekt

Till min stora glädje känns min hand bra igen, så jag kan börja sticka så smått (och "så smått" är ungefär vad jag har tid med för det mesta). Det finns så mycket jag vill sticka, och det gör mig gott att kunna ägna mig åt det igen, jag har känt mig ganska frustrerad under de här veckorna.
Jag har i alla fall inte varit helt syssolös. Förutom min ambition att sy lite finprojekt har jag hållit på med lite sömnad av rakt motsatt typ: återbruk och restprojekt.
Här har vi sängkläder till spjälsängen, sydda av påslakan som har blivit slitna i hörnen. För några år sedan blev tre av våra påslakan utslitna nästan samtidigt, och sedan dess har de använts till toiler, trasor och nu alltså sängkläder i lite mindre format.
Nästa restprojekt var ett par underbyxor i småbitar av trikå.
Jag fick kombinera ett blommigt och ett enfärgat tyg för att få ihop dem, men det blev snyggt, tycker jag. Mönstret är detta gratismönster.
Jag kan intyga att de är bekväma, men de har några små skönhetsfel: vikresåren och jag är inte riktigt kompisar. Jag kanske borde öva genom att sy fler par, det finns garanterat fler trikåbitar som skulle passa.
Slutligen har jag använt en julklapp jag fick förra året, nämligen en snedslåvikare/snedslåveckare, till att göra snedslå av ryggstycket på en utsliten skjorta. Det finns fler sådana, och andra lämpliga tygbitar, på lager, så det kommer nog att hända igen. Jag använde den här instruktionen.
Så pysslas det här hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar