lördag 18 februari 2017

Tetris-Tova

Jag har sytt lite. Ett ganska avancerat projekt, till och med, för att vara jag.
Det här är tunikan (blusen?) Tova, som jag först såg på någon syblogg och som när man börjar bildgoogla den ser supersnygg ut på alla som har lagt upp bilder på den. Det tog ett tag innan jag riktigt kände för att ge mig på den, men vem har bråttom?
Tyget hittade jag på Myrorna för 45 kronor. Mönstret och färgerna är kanske inte helt och hållet min stil, men jag slog ändå till, dels för att det är i en tunn och fin kvalitet som jag tyckte passade plagget och som man inte ofta hittar på second hand, dels för att det märkligt nog visade sig vara ett Liberty-tyg, och då kunde jag inte låta bli. Sedan får det mig att tänka på Tetris, och det är ju lite roligt.
Jag har inte direkt mönsterpassat, men försökt tänka efter hur färgfälten hamnade i alla fall. Tunikan var inte så svår att sy, men innebar förstås en del pilliga moment. Av någon anledning är fotona i instruktionerna svartvita, så jag tog en del hjälp av en sew-along där en del saker syntes lite bättre. Jag gjorde inga särskilda ändringar och tycker att den sitter bra.
På det stora hela är jag väldigt nöjd och har fått lite ökat självförtroende att ge mig på mer invecklade projekt, så nu hoppas jag på fler tygfynd som lämpar sig för sådana här plagg. Nu är frågan om jag ska återuppta trenchcoatprojektet när jag ändå är igång, eller sticka emellan med något enklare. Alla dessa beslut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar