onsdag 2 januari 2019

Bokslut för 2018

Det gångna året var ju väldigt speciellt för min del, vilket påverkade hur mycket jag stickade och sydde. Jag började året med att sy lite mammakläder, och fram till mars stickade jag en hel del, men sedan saktade allt in rejält och jag fick helt andra prioriteringar.
Under året stickade jag sju plagg till mig själv (ungefär som förra året), sydde lika många (något fler än förra året) men köpte eller fick betydligt fler, uppåt femton. Till stor del berodde det på att jag med kort varsel behövde vissa typer av kläder och inte hade möjlighet att sy dem.
Jag har köpt betydligt mer garn än vad jag har använt. Garnförbrukningen var bara 1800 gram, mot 2200 gram år 2017 och hela 2600 gram år 2016. Minskad sticktid och problem med handen är förstås de stora orsakerna till det. Jag köpte 2500 gram garn och gick alltså 700 gram plus. Ändå har jag varit ganska bra på att köpa "rätt" garner: det mesta av det jag köpte fram till september har jag redan använt.
De mest använda plaggen bland dem jag har gjort i år återfinns bland dem jag har sytt. Dels diverse mammakläder, dels t-shirten jag sydde nyligen. Mössan jag stickade i början av året använde jag en hel del under resten av den vintern, men den här vintern har jag föredragit andra mössor.
Mest stolt är jag över att jag sydde en skjorta. Riktigt, riktigt stolt.
Under det kommande året ska jag fortsätta använda mina fintyger, och jag ska (som vanligt) försöka använda garn ur mitt garnförråd också. Jag har börjat ta mig en titt på min Ravelry-kö och prioritera sådant som jag redan har passande garn till framför sådant som bara är fint och roligt, till exempel. Det blir nog ett bra år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar