fredag 11 januari 2019

WIP: adventskalendervantar

För ett tag sedan gick jag med i Yll och tylls knit-along-grupp på Facebook, där de med jämna mellanrum lägger upp ett mönster som man sticka tillsammans med de andra i gruppen. Inför december aviserade de att de skulle dra igång en mysteriestickning, en adventskalender där en del av mönstret till en vante skulle släppas varje söndag i advent. Jag hade aldrig tidigare deltagit i en mysteriestickning, men nu tyckte jag att det här var precis vad jag behövde för att pigga upp mig lite i vintermörkret. Jag rotade fram en julig färgkombination av Rauma finullgarn ur mitt förråd och hakade på.
Jag lyckades inte riktigt hålla jämna steg med ledtrådarna, så min första vante blev färdig ungefär till trettondagen och jag håller på med vante nummer två, men det gör inget. Jag är väldigt nöjd med färgerna, men vantarna blir för stora för mig, så antingen valkar jag dem så de blir mindre, eller också hamnar de i presentlådan.
Jag föredrar egentligen abstrakta mönster för flerfärgsstickning, där man kan komma in i mer repetitiv stickning och inte behöver läsa mönstret hela tiden, det är nog därför det går lite långsamt för mig att komma vidare med de här, men någon gång ibland kan man väl frångå sina preferenser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar