tisdag 16 juni 2015

WIP: Featherweight

Jag har haft nästan löjligt mycket att göra på sista tiden, och semester (eller för den delen sovmorgon) står högt på önskelistan, men det finns några saker till som måste göras innan det är dags för det. Mitt i allt har jag i alla fall lyckats börja på en ny kofta - en enkel raglan som tur är, annars tror jag inte min hjärna skulle klara av den. Det här är början på min Featherweight.

Historien bakom det här projektet är som följer. För ett tag sedan (ett år? två?) köpte jag till nedsatt pris en härva Drops Lace i denna fina färg, som jag tycker är tegelröd men som tydligen heter vinröd. Jag kunde inte tänka mig att sticka något annat än en sjal i så tunt garn, men jag hade ingen särskild sjal i åtanke och inget särskilt sug efter projektet, så garnet fick ligga och vänta. Nyligen kom jag på att jag ju faktiskt länge har önskat mig en tegelröd kofta, att det finns koftmönster skrivna för så här tunt garn och att man då bara behöver ungefär 800 meter, alltså en härva, för min storlek. Featherweight kändes som en enkel och fin modell.
I samma veva började det talas om en ny omgång av något som jag lite halvt om halvt följde förra sommaren, men utan att delta, nämligen en Outfit-along som ordnas av Andi med bloggen Untangling knots och Lauren med bloggen Lladybird. Tanken är att man under loppet av två månader ska sy till exempel en klänning och sticka en kofta eller tröja för att få en komplett outfit. På sina respektive bloggar går de igenom specifika mönster, men man kan delta med vilka projekt man vill.
Jag fick för mig att det vore kul att ansluta mig med den här koftan och sy en klänning som skulle passa till. För att kompensera för det vansinniga i att sticka en kofta i så här tunt garn valde jag en enkel klänningsmodell som jag har sytt en gång tidigare, nämligen trikåklänningen Lady skater, och för att matcha (eller snarare för att inte behöva matcha) de ganska speciella och svårfångade skiftningarna i garnet valde jag ett tyg i neutrala färger, om än med ett ganska framträdande mönster.


Jag kommer nog att vara borta från min symaskin en hel del i juli, så jag ska ta itu med klänningen ganska snart, och planerar att ta med stickningen på semester. Det blir nog en bra sommaroutfit av det här när jag är klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar