fredag 26 juni 2015

FO: Siri

Härom dagen stickade jag alltså färdigt koftan Siri, och jag är mycket nöjd, även om den nog kommer att vara för varm ett bra tag framöver.

Som jag har skrivit tidigare kommer garnet från Fjällbete och är väldigt mysigt. Knapparna är ur min mammas gömmor, därifrån kommer knapparna till alla mina koftor än så länge, och jag brukar inte bestämma antal knapphål förrän jag har rotat igenom påsarna efter passande knappar och fastställt hur många det finns. De här fanns det sex av.
Jag gjorde några små ändringar jämfört med mönstret: lade upp färre maskor under ärmarna för att få en lite smalare kofta, minskade lite i midjan och ökade förstås sedan igen, och gjorde två räta/två aviga i resåren istället för vridna maskor som i mönstret. Jag borde ha haft större stickstorlek i oket än i det slätstickade partiet, eftersom mönstret i oket drar ihop stickningen lite - det syns på bilderna att det slätstickade bubblar sig lite. Lite lirkande vid nästa tvätt borde kunna lösa problemet.
Mycket nöjd, som sagt, men nu står somrigare projekt på tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar