lördag 6 juni 2015

FO: Estniska vantar


Äntligen har jag stickat färdigt något! Mina estniska vantar, Maimu's mittens, är färdiga till sist.
Flerfärgsstickning tar väldigt lång tid för mig, delvis är det nog för att jag hela tiden måste titta på stickningen för att mönstret ska bli rätt, vilket gör att jag inte kan sticka framför tv:n eller medan jag läser.
Garnet är Rauma Finullgarn, som jag verkligen gillar för flerfärgsstickning eftersom det finns i så många fina färger, och eftersom det är lite strävt så att flotteringarna på baksidan filtar ihop sig lite och blir som ett foder snarare än som en massa trådar. Det grå garnet tog slut när jag var nästan klar, så toppen och tummen på den ena vanten är stickade med mörkgrått tvåtrådigt garn från Solkustens spinnverkstad. Tur att mörkgrått garn är väl representerat i mina gömmor.
De här vantarna blev lite för korta för mig, och jag funderade på att repa upp minskningarna och sticka dem lite längre, men med tanke på hur många par vantar jag redan har är det nog nyttigt för mig att ge bort de här istället. Någon vän med kortare händer kan alltså förvänta sig en present så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar