söndag 31 maj 2015

Stickning vs sömnad, 2-1?

Jag antar att många som stickar tycker att en av de tråkigaste sakerna med stickning är att repa upp och göra om för att något har blivit fel. Det är för all del trist, men samtidigt är det nog en av stickningens stora fördelar. En hantverksform som låter en göra färdigt en sak, upptäcka att det inte blev så bra och gå tillbaka och använda samma material till en helt annan sak, ofta utan materialförluster, det är ju inte så dumt. Där känner jag att sömnad ligger i lä. Eftersom jag inte är särskilt bra på att sy har jag ofta klippt ut något och börjat sy, för att sedan upptäcka att tyget inte alls passar till det jag ville göra eller att jag valde fel storlek, eller också har jag sytt färdigt plagget efter bästa förmåga, men eftersom den förmågan är begränsad går plagget inte att använda offentligt utan att skämmas. Visst kan man mixtra med en misslyckad klänning så att den blir en okej kjol eller nåt, men inte utan visst spill. Stickning är så att säga lite mer lämpat för oskickliga perfektionister.
Med detta sagt är jag trots allt ganska nöjd med min sömnad på sistone, jag hoppas kunna förevisa ett par alster mycket snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar