onsdag 21 december 2016

Andras stickning

Jag har inget att visa upp idag, alla pågående stickprojekt är hemliga (förutom den estniska tröjan, och där har inte mycket hänt sedan sist). Däremot var jag på Nordiska museets stickcafé förra veckan och lyssnade på ett föredrag om hönsestrik av Anna Bauer. Jag tog en del bilder av de fina stickade plaggen hon hade med sig, men vill inte lägga upp dem utan att ha frågat om lov, så det här får duga.
Jag tycker att hönsestrik är roligt som koncept, att följa sin fantasi och bryta mot regler och konventioner, men i praktiken är det inget jag tror att jag kommer att ge mig in på. Jag tyckte i och för sig mycket om vantarna som Anna visade, där varje vante är unik så att det inte finns några förutbestämda par utan alla passar ihop med alla. Praktiskt och roligt! Däremot skulle en tröja eller kofta i den stilen bli lite väl mycket för min smak. Flerfärgsstickning går ganska långsamt för mig (vilket framgår av långtidsprojektet med den estniska tröjan), och ska jag sticka en hel tröja i det ska jag vara riktigt säker på min sak.
Jag ska försöka gå på nästa stickcafé med föredrag också, i januari, men vi får se hur det blir. Åka till Stockholm en vardagkväll efter jobbet kan ibland kännas mindre lockande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar