fredag 17 juni 2016

Klar för sommarfest


Som jag skrev förra veckan har jag hållit på med en klänning, och nu är den färdig. Mönstret heter Anna och jag har varit sugen på det ett tag, eftersom alla varianter jag har sett på folks bloggar är så snygga, ingen verkar misslyckas med den här klänningen. Inte jag heller, vill jag påstå.
Istället för insnitt har livet två veck under bysten, och upptill sitter klänningen lite löst, vilket gör det ganska lätt att få till en snygg passform. Dock var det inte så enkelt som att välja en storlek och sy den, eftersom jag har en mycket rakare, mindre timglasformad figur än alla standarstorlekar: skulle jag gå på mina faktiska mått skulle jag behöva sy minsta storleken över bysten, fjärde storleken i midjan och andra storleken över höfterna.
Jag funderade en del fram och tillbaka på hur jag skulle fixa till det, och det slutade med att jag valde en genväg: jag sydde näst minsta storleken och gjorde vecken lite mindre, så att midjemåttet passade (och ökade kjoldelarna i motsvarande grad). Det må vara fusk att göra på det här sättet, men jag tyckte att det fungerade alldeles utmärkt. Dessutom förlängde jag livet med kanske fyra centimeter.

Tyget var en gammal gardin köpt på second hand, komplett med tvättrådslapp, så jag vet för en gångs skull vilket material det är: 70% polyester, 30% bomull. Det fransade sig ganska rejält, så jag sydde vändsöm överallt där det gick för att dölja sömmarna. Jag har aldrig lagt ner så stor omsorg på sömmar och detaljer i något annat projekt.
Jag tror att den här klänningen kommer att komma till användning på fester - den är lite för blank för att ha som vanlig sommarklänning - och jag kommer definitivt att sy fler klänningar av samma mönster. Framför allt är jag sugen på att sy en hellång variant (eller flera!). Ni vet det silkiga rutiga tyget jag köpte i vintras? Jag kan helt klart se en rutig balklänning i min framtid.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar