fredag 26 februari 2016

Rutig kjol

Jo alltså, jag har sytt något igen. Jag orkar inte vänta på dagsljus för bättre foton, så här kommer ett par gräsliga bilder i lampsken.
En rutig kjol, här med den röda tröjan jag sydde nyligen.
Tyget har jag köpt second hand, och vet därför inte vad det är för material, men en ylleblandning av något slag kanske kan vara en gissning. Det kändes mjukt när jag arbetade med det, men det visar sig att det inte känns lika mjukt när jag har på mig kjolen. Jag tror helt enkelt att magen är min allra känsligaste del. Jag klarar stickigare saker än många andra mot halsen, handlederna eller pannan utan att det bekommer mig, men inte runt magen eller midjan. Med andra ord ska man inte låta sig luras av bilderna ovan: den här kjolen använder jag inte utan strumpbyxor.
Modellen är min vanliga, som jag har baserat på en kjol jag hade och slet ut. Jag har fyra stycken hittills.
Jag hade tänkt klippa ut hela kjolen på snedden (heter det så?), men då hade inte tyget räckt, så jag gjorde bara fickorna och linningen på det viset. Tygbiten var inte särskilt stor, och det blev inte mycket över.
På det hela taget är jag mycket nöjd, fast jag tror att jag borde rita om mönsterbitarna på ett mer uppstyrt vis - de är ritade mer eller mindre på fri hand och är lite krokiga och konstiga. Då kanske kjol nummer fem blir ännu bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar