söndag 24 januari 2016

WIP: Anundsjövantar

Förra året stickade jag, som jag nämnde förut, tre par vantar, varav inga till mig själv. Nu har jag i gengäld ett stort sug efter vantar, närmare bestämt flerfärgsstickade sådana. Jag har börjat på ett par och drömmer om två till, men vi får se hur långt jag kommer innan jag tröttnar på flerfärgsstickning, jag känner mig inte helt avslappnad med det.
Först ut är ett par vantar av Solveig Larsson, som har gjort otroligt många vantmönster. Eftersom jag har rötter i Ångermanland fastnade jag för hennes Anundsjövante, som är inspirerad av broderiformen Anundsjösöm, Ångermanlands landskapssöm.

Jag stickar i Ullcentrums tvåtrådiga garn, och jag är hittills väldigt nöjd med hur jämn stickningen blir, jag vet inte om det är garnets och stickfasthetens förtjänst eller om jag själv kan ta åt mig äran. Det här kommer nog att bli riktiga finvantar.
Apropå finvantar är jag väldigt dålig på att använda de vantar jag är mest nöjd med, eftersom jag är rädd att slita ut dem. Jag cyklar hela vintern igenom, och allt grejande med cykellås och växlar gör att tummarna på mina stickade vantar nöts ut väldigt fort. Jag har en ständig hög av vantar som väntar på lagning, och en annan liten hög av finvantar som jag tänker att jag ska använda när jag går på promenad eller åker bil någonstans, men som jag då alltid glömmer att plocka fram. Jag vet inte hur jag ska göra för att mina bästa vantar ska komma till användning men inte reduceras till slamsor inom loppet av en vinter. Förslag mottages tacksamt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar