tisdag 28 april 2015

Regler

Jag tänkte prata lite mer om det där med att jag bara tillåter mig själv två pågående projekt åt gången, och om andra regler som jag sätter upp åt mig själv med stickningen.
Jag stickar för att det är roligt, och jag tänker en hel del på hur jag ska se till att det fortsätter vara roligt. Till exempel ser jag till att nästan aldrig sätta upp några deadlines för mig själv: det händer i och för sig att jag stickar julklappar eller födelsedagspresenter, men i övrigt försöker jag vara snäll mot mig själv. Jobbet bjuder på alldeles tillräckligt med deadlines ändå. En sak jag oroar mig för är att den här bloggen kommer att stressa mig lite, att jag kommer att vilja skynda mig att göra klart saker (eller starta nya saker) för att ha något att skriva om. Om det händer lägger jag ner bloggen med omedelbar verkan; jag har inget som helst behov av en piska, endast av morötter.
Ändå har jag alltså vissa regler för mig själv. I början bestämde jag mig för att bara ha ett projekt på gång i taget, sedan gav jag mig själv klartecken att börja på ett litet projekt även om jag hade ett stort på gång, nu är det ok med två projekt oavsett storlek, och jag har tänkt att om jag får för mig att hitta på ett eget mönster kan jag jobba med det även om jag har två andra projekt på gång. Det är alltså ganska tänjbara regler, men det gör inget. Det jag vill undvika är att påbörja tio saker bara för att jag har köpt nytt garn eller för att jag är rastlös eller för att jag har kört fast i den pågående stickningen eller för att jag vill ha ett visst färdigt plagg - och sedan sitta där med tio pågående stickningar som alla är långt ifrån att bli färdiga och som ger mig dåligt samvete.
Min andra ganska flexibla regel gäller garninköp. Rättare sagt är det ingen regel, utan det är mer så att jag håller reda på hur mycket jag köper och hur mycket jag använder. Många verkar försöka hålla reda på sin garnanvänding på motsvarande vis, men de flesta mäter det i meter, medan jag tittar på antalet hekto garn. Det är till stor del av utrymmesskäl som jag försöker hålla lite koll på garnflödet, och då känns hekto mer meningsfullt. Jag har skaffat ett par lådor där jag förvarar mitt garn, och tanken är helt enkelt att det inte ska växa ur lådorna. Jag tänker inte vara jättesträng mot mig själv med ett hekto hit eller dit så länge denna förvaring funkar, men i den bästa av världar ska jag under ett år inte köpa mer än jag gör av med. Även denna regel är till för att jag inte ska samla på mig saker som sedan stressar mig - jag är något av en hamster och får med jämna mellanrum panik över mängden saker jag har ackumulerat.
Det här är alltså de ramar jag har satt upp för mig själv, som jag hoppas ger mig alldeles lagom med spelrum för att stickning ska fortsätta vara roligt.

1 kommentar:

  1. Oh, det här med regler tycker jag är intressant. Det borde vi prata om någon gång. Fika!

    SvaraRadera