söndag 26 maj 2019

Ny topp av enklaste slag

Jag har inte sytt mycket på sistone, men som sagt i förra inlägget har jag nu faktiskt en ny topp att visa upp.
I somras besökte jag återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna, och den butik som tilltalade mig mest var Axelinas manufaktur och diverse. Jag köpte två tygbitar, en som var en lite mer ordentlig längd, och en som var en väldigt liten stuvbit, och det är den jag nu har använt.
Jag hade tänkt sy en ny Afternoon Blouse, men tyget räckte inte för det delade framstycket med dess överlappande, öh, flärpar, så jag gjorde ett helt framstycke istället. Istället för infodring kantade jag halsringningen med snedslå enligt den här beskrivningen. Jag råkade ha snedslå i nästan exakt rätt färg hemma, för snedslå i diverse färger är en av de saker jag brukar plocka på mig om jag hittar det på loppisar och second hand-butiker.
Min förra Afternoon Blouse känns lite kort, så jag förlängde den här med ungefär fem centimeter, vilket var så mycket som tygets mått tillät. Jag gillar den här förenklade versionen, och det är bra att veta att den funkar om jag skulle snubbla över fler stuvbitar som inte räcker till så mycket annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar