onsdag 12 september 2018

Uppdatering om små saker, de första sex månaderna

Nu när min lille knodd nästan har uppnått sex månaders ålder börjar det bli dags för en utvärdering av kläderna jag stickade och sydde till honom innan han föddes.
Det första jag stickade var ju en liten Puerperium Cardigan. Den modellen är tänkt att passa alldeles nyfödda barn, upp till sex veckors ålder. När det visade sig att min son vägde 4,6 kg vid födseln blev jag orolig att koftan redan skulle vara för liten för honom, men det var den inte, den passade men var lite kort i ärmarna (och om jag inte minns fel var ärmarna lite kortare än de skulle vara enligt mönstret eftersom jag hade fått slut på garn). När han var ungefär fem veckor blev vädret alldeles för varmt för yllekoftor, men den skulle nog ha passat ett litet tag till, den passade alltså ungefär så länge som den skulle och kom till användning under den tid då den behövdes. På bilden nedan var han ungefär två veckor gammal.

Mössan och vantarna som jag sydde i ulltrikå användes också en del under den första tiden, mössan mer än vantarna. Jag tror tyvärr att jag nu har tappat bort den ena vanten. Mössan hann bli för liten innan vädret blev varmt, sista gången han använde den täckte den inte hans öron utan satt uppe på huvudet som en liten kalott.
De lila byxorna har mycket riktigt väldigt hög midja, och dessutom hade jag lite svårt att få till rätt midjemått när jag satte i resåren, men han har använt dem och inte verkat besväras av den lite konstiga passformen. Däremot verkar de inte ha fastnat på bild.
De spiralstickade sockarna, slutligen, har jag tagit på honom några gånger, men de sitter inte riktigt kvar på fötterna. Det kanske trots allt är bättre med sockar med häl.

Lilla diamant stickade jag ju i storleken tre månader men med lösare stickfasthet, men eftersom knodden är så stor trodde jag att den ändå skulle vara lagom vid tre månaders ålder. På bilden var han drygt två månader och koftan var lite väl stor, men nu vid nästan sex månaders ålder kan han fortfarande ha den (och ett tag till, skulle jag gissa), vilket är tur, eftersom den inte kom till användning så mycket under den varma sommaren.

Det var väl lärdomarna så här långt. Jag har ju stickat och sytt några fler saker till honom, så jag får göra en ny utvärdering så småningom. Kanske om sex månader till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar