måndag 24 september 2018

FO: randig kofta

Min randiga kofta i lyxgarner blev färdig i början av september, och nu har jag äntligen fått tillfälle att ta ordentliga foton. I lördags fick den följa med på garnmarknad i Lövstabruk och bli förevigad vid herrgården.
De flesta kommentarer jag har fått medan jag höll på med den här stickningen har varit på temat "häftigt garn" eller "intressant", vilket jag tolkar som att folk inte nödvändigtvis tycker att den är direkt snygg. Det struntar jag förstås blankt i, för själv tycker jag att den är snygg, även om den kanske är lite svår att kombinera med andra färger. Bäst funkar den nog med svart och grått, som här.
Garnerna kommer alltså från tre olika färgare: det mörkgrå är från Manduzana, det spräckliga är från Limmo design och det gulgröna är från Moods of colors. Det roliga är att de matchar varandra så väl, fastän de är färgade av tre olika personer: de mörka bitarna av det spräckliga garnet är ton i ton med det mörkgrå, och de gulgröna spräcklorna matchar precis garnet från Moods of colors.
 Som jag skrev förut så är koftan baserad på mönstret Grace, men översta delen - ner till där man delar av för ärmarna - är omgjord eftersom masktätheten blev väldigt annorlunda i slätstickning jämfört med originalets spetsmönster. Någonstans har jag högst rudimentära anteckningar om hur jag gjorde, som jag ska se till att spara i en form som jag kommer att begripa om jag någon gång i framtiden vill sticka en vanlig slät kofta i den här modellen igen. Och det kan jag verkligen tänka mig att jag kommer att vilja göra, för jag tycker om den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar