tisdag 7 augusti 2018

Ny sommarkjol

Sömnadsdelen av min Summer of basics-plan har gått rätt långsamt eftersom jag inte har tillbringat så mycket tid hemma med symaskinen i sommar, och när jag har varit hemma har jag sällan haft mycket tid åt gången att ägna åt den. Det här enkla projektet har jag sytt i många små portioner medan sonen har sovit eller tuggat på sina händer eller liknande.

Mönstret har jag själv en gång konstruerat utifrån en kjol jag hade som blev utsliten. Det var en jeanskjol, och den här modellen funkar därför bra i lite kraftigare tyger, som de gamla gardiner den här varianten är sydd av, som jag köpte på loppis för ett par somrar sedan. Jag tror att det här är femte gången jag syr efter det här mönstret, och jag vet att jag trivs i modellen. En av de tidigare kjolarna (den brunorangerosa) har jag använt väldigt mycket i sommar (så mycket att den nyligen behövde lagas).
Det här kan vara det billigaste plagg jag har sytt, och allt utom tråden och snedslån kommer från loppisar och second hand-butiker. Tyget kostade fem kronor, knappen likaså, och dragkedjan var troligen det dyraste - jag minns inte var jag köpte den och för hur mycket, men jag gissar på en tia. Ungefär tjugo kronor för en sommarkjol med fickor, det är väl inte dumt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar