torsdag 1 juni 2017

Lite nya inköp

Jag var i Tallinn en sväng i helgen, vilket var mycket trevligt. Vid tidigare besök har jag kommit hem med mysiga mönsterstickade vantar från något av de många stånden längs stadsmuren, men det var innan jag själv började sticka. Den här gången kom jag hem med garn!
Även garnet fanns vid stadsmuren, i en liten butik. Längst till höger är en redig härva (200 gram!) med tvåtrådig Aade lõng, som jag har fått intrycket av är något av ett standardgarn i Estland. Det fanns i en massa fina randningar, och det var svårt att välja, men till sist blev det detta blå-grön-lila garn.
I mitten ligger 100 gram/1400 meter sjalgarn. Visserligen har jag tunt sjalgarn hemma sedan tidigare (ryskt garn av sibirisk get!), och det kommer att dröja länge innan jag stickar två superambitiösa spetssjalar, men jag kunde inte riktigt låta bli.
Sedan köpte jag en bok med vantmönster också. Man kan aldrig få för många vantmönster!
Planen för det blå-grön-lila garnet ser ut ungefär så här.
Jag tänker mig en kofta med flerfärgsstickat ok - det nya garnet tillsammans med vitt från Ullcentrum - och enfärgad blå kropp i Kampes tvåtrådiga. Nu återstår bara att hitta ett passande mönster, men det är ju ett kärt besvär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar