måndag 29 maj 2017

WIP: sockstickning

Det var länge sedan jag stickade ett par sockar... eller var det? Senast jag stickade ett par till mig själv var i alla fall i augusti. Nu tyckte jag att det var dags igen. De senaste var ju ganska brokiga, men de här är mycket återhållsamma.
Garnet är helt vanligt Drops Fabel i en helt vanlig grå färg. Jag var sugen på något fiskartröjeinspirerat och gjorde ganska grundlig research på Ravelry, framför allt bland gratismönstren. Av de jag hittade med ett maskantal som verkade lämpligt tyckte jag bäst om det här, som heter Shamborough Socks. Enligt mönstret ska sockarna stickas nerifrån och upp, men jag kände för att sticka uppifrån och ner, så jag läser helt enkelt mönsterdiagrammen från motsatt håll. Jag gör en hällapp med eye-of-partridge-mönster (jag har inte hittat någon svensk term för det), som jag tyckte matchade mosstickningen på sidorna fint. Det känns bra att kunna välja mellan olika tekniker och veta vad jag gillar och vad jag känner för vid ett givet tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar