onsdag 7 juni 2017

Nya utmaningar

Jag konstaterade någon gång i mitten av maj att mina storslagna planer om att se över mina mindre lyckade plagg under Me-Made-May inte skulle bli av. Däremot fortsatte jag månaden ut med att ha på mig minst en sak per dag som jag själv hade stickat eller sytt. Jag har inte dokumenterat det hela alls, men jag minns att även mot slutet var det mest koftor, hemma gick jag en del i trikåklänning men kjolar använde jag knappt alls. Jag tänker inte dra några långtgående slutsatser av detta, annat än att jag tidvis var ganska utarbetad och inte orkade bry mig så mycket om kläder.
Jag har fortfarande mycket att göra, men har återfått lite initiativförmåga och kreativitet. Därför har jag börjat fundera lite på att haka på utmaningen Summer of Basics Make-along, som går ut på att sy eller sticka tre basplagg under de tre sommarmånaderna.
Det finns i och för sig två små hakar med det här för min del. Den ena är att jag har ganska mycket av det som jag egentligen räknar som basplagg, så jag tänker tolka begreppet ganska löst som "plagg jag tror att jag kommer att ha väldigt stor användning för". Den andra är att jag verkligen har många stickade plagg och alltså gärna skulle sy lite, men under sommaren brukar min tillgång till symaskin vara begränsad, så det är osäkert om jag kommer att hinna det jag vill.
Min plan är som följer. För det första ska jag använda den gröna ullfrottén jag köpte i höstas och sy en huvtröja. Den tanken har funnits sedan förra sommaren, när jag frös så mycket uppe i fjällen, och eftersom jag ska fjällvandra i sommar igen måste jag nu göra slag i saken och sy den där huvtröjan.
För det andra har jag tre härvor mjukt svart garn som är tänkt att bli en kofta, och nyligen slog mig tanken att jag vill sticka en Hitofude. Jag har tillräckligt många (eller nej, har man någonsin tillräckligt många?) svarta koftor i mer figurnära modell med knäppning, och nu vill jag ha en sådan här lite ovanligare modell som jag ändå tror att jag kommer att använda ofta.
För det tredje har jag lite svart trikå på lager som jag tänkte sy en Plantain av, kanske med trekvartsärm, kanske med kantband i en annan färg. Vi får se.
Det här är nog görbart, och alla tre sakerna faller inom åtminstone min definition av basplagg. Då drar vi igång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar