tisdag 3 januari 2017

WIP: en sjal med vissa frågetecken

Under julhelgen började jag på en sjal i riktigt mysigt, ulligt garn som jag köpte på ullmarknad i somras. Jag hade en föreställning redan när jag köpte det om att göra en lång, bred, rektangulär sjal att vira om mig i kylan. Jag valde mönstret Dunes, som jag har stickat en gång förut, eftersom jag visste att det är lätt att göra den randig, och lade upp på stickor 4 mm. Trodde jag.
Jag hade kommit ungefär så här långt innan jag insåg att jag hela tiden har stickat på 3,5 mm, vilket kanske förklarar varför sjalen är ganska kompakt. Jag är inte missnöjd med hur den blir, men jag hade tänkt mig något luftigare. Dessutom är jag rädd att den inte kommer att bli så lång som jag vill, och om jag stickade på större stickor skulle jag komma undan med att göra den en mönsterrapport smalare och därmed skulle garnet räcka lite längre. Frågan är bara: orkar jag repa upp och göra om? Jag lutar åt att det inte är värt besväret. Alla dessa beslut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar