söndag 20 mars 2016

Röd och randig

Två genomgående teman under hösten har varit att jag gillar rött och randigt. Nu har jag kombinerat dessa två saker i en tröja.
Tyget köpte jag i oktober på syfestivalen. Då var tanken att det skulle bli en Bronte top, och så var planen ganska länge, men när jag sydde den sist hade jag problem med att ärmarna blev lite för snäva, så jag drog mig för att börja med den här eftersom jag ville försöka göra något åt ärmarna men inte riktigt visst hur jag bäst skulle fixa dem. Medan jag gick och drog ut på det där fick jag nys om ett gratis t-shirtmönster jag inte hade känt till tidigare: Tonic Tee från Skinny Bitch, Curvy Chick, som finns både med kort och lång ärm, och båda är gratis. Detta är som synes versionen med lång ärm.
SBCC (som vissa föredrar att kalla dem, fast för mig betyder det i första hand Santa Barbara City College) designar sina mönster för korta kvinnor, och jag är inte särskilt kort, så jag förlängde livet på den här tröjan med kanske fem centimeter för att midjan skulle hamna rätt, och sedan kapade jag ett par centimeter längst ner istället. Det tyckte jag ändå var värt besväret för ett gratismönster. Sedan valde jag en lite större storlek än de rekommenderade, eftersom jag inte ville att tröjan skulle sitta fullt så tajt som de har tänkt.
Jag är väldigt nöjd med resultatet, och jag kommer definitivt att göra fler sådana här, och även prova den kortärmade versionen. Jag är glad att jag hittade ytterligare ett gratis t-shirtmönster, som är lite mer av ett basplagg än Plantain.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar