fredag 11 september 2015

FO: Mysvantarna

Efter att ha stickat en kofta i mycket tunt garn var det riktigt befriande att sticka ett par halvvantar i ganska tjockt garn. Mina fina, mjuka, mysiga halvvantar i alpacka är alltså färdiga.
Jag repade alltså upp det jag först stickade och började om med 36 maskor runt handleden, men efter tummen kom jag upp till 40 maskor. Strukturstickningen är ganska lös, så jag hade kanske klarat mig med några maskor mindre även kring handflatan. Det här är första gången jag har stickat fingrar, och även om det inte var någon traumatisk upplevelse - det gick förstås fort eftersom de är så korta - så vet jag inte om jag kommer att göra det i fortsättningen. I så här tjockt garn blir det ganska mycket bulk.
På grund av att de är lite rymliga runt handflatan och på grund av det här med fingrarna är vantarna inte så smidiga, vilket gör att jag tror att de passar bättre att ha på sig ute på hösten än inne på vintern. Fina är de i vilket fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar