tisdag 21 juli 2020

Sommarens bästa (och enda) kjol

Jag har gett upp tanken på att visa en bild på mig i kjolen jag sydde i maj, det blir liksom aldrig av att ta bilder med stativ och det går inte att få till någon bra vinkel med mobilkameran. För att inte detta fantastiska plagg ska gå helt obemärkt förbi kommer här i alla fall en bild av kjolen, utan mig och magen i.
När jag väntade första barnet köpte jag denna interlock från Andersson och Hjalmarson just för att sy en kjol, men det blev aldrig av, bland annat för att jag då var höggravid under vintern och använde ett par mammakjolar i ylle väldigt mycket. Sedan har jag funderat på att sy en kofta av tyget, men inte kommit till skott med det heller. Nu återvände jag till den ursprungliga planen, och det är jag glad för.
Jag hade tänkt köpa mönstret till kjolen Erin från Megan Nielsen, men kom mig inte för innan corona gjorde att jag inte längre kom iväg till ställen med tillgång till skrivare, och hemma har vi ingen, så jag kunde inte skriva ut något mönster. Istället bestämde jag mig för att rita upp ett eget.
Mina utgångspunkter var en grå trikåkjol jag redan ägde (ej mammamodell), mina egna mått och lite tumregler från när jag har sytt mammatröjor. Om jag minns rätt har bakstycket samma mått som den grå kjolens, men framstycket gjorde jag ungefär tio centimeter längre som jag har gjort med tröjorna, och försökte gissa mig fram till en bredd som skulle räcka till över magen men inte bli alltför överdimensionerad kring midjan. Sedan rynkade jag sidorna som på tröjorna.
Jag tycker att jag lyckades ganska bra, och jag har använt den här kjolen hur mycket som helst. Färgen passar till det mesta och den är väldigt bekväm. Jag hade gärna sytt en till och drömde länge om att hitta en bredrandig interlock, för det tror jag hade varit snyggt, men det verkar inte finnas, och jag var rädd att vanlig trikå inte skulle vara tillräckligt stadig, så det blev ingen mer sådan här kjol. Nog för att jag har klarat mig bra ändå, delvis för att vi har åkt runt mycket till sommarstugor, och då är det onödig lyx att ha med sig mer än en kjol.
Inte många veckor kvar nu med mammakläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar