söndag 24 juni 2018

FO: Glittertind med tillhörande mössa

Koftan Glittertind är äntligen färdig, och då menar jag inte bara stickningen, som blev klar för ett tag sedan, utan jag har också sytt i knappar och band för att dölja de uppklippta kanterna. Denna handsömnad var så trist att jag inte tillät mig själv att betrakta koftan som klar innan det var gjort, annars hade jag skjutit upp det i evigheter.

Jag fick en hel del garn över och använde en del av det till en matchande mössa. Det är ett gratismönster av Purl Soho som jag har stickat åtskilliga gånger förut, dock aldrig i den rekommenderade garntjockleken, alltid i tunnare garn men större storlekar. Den här gången stickade jag vuxenstorleken, eftersom jag räknade ut, med ledning av stickfastheten i koftan,  att den då borde passa min knodd i höst ungefär.
Jag är nöjd med både koftan och mössan, och nu återstår bara att se om de passar barnet ungefär samtidigt, som det är tänkt. Jag har fortfarande inte riktigt lärt mig det där med barnstorlekar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar