torsdag 7 december 2017

WIP: koftan Emma

Jag håller på med en ny kofta - jag håller nästan alltid på med en kofta. Mönstret heter Emma, och jag har beundrat det ända sedan jag såg den första varianten som Linnéa Öhman, som har gjort det, stickade, långt innan den blev tillgänglig som mönster.
Det riktigt fina med den här koftan är knappkanterna, som har ett slags stjärnmönster. Det är inte helt lätt att sticka, det innehåller några varianter på maskor som jag inte har träffat på förut och som är lite dunkelt beskrivna, men jag tror att jag har lyckats förstå hur de ska stickas, med ledning av hur resultatet ska se ut. Sedan har jag lyckats göra ett par fel i stickningen, men de beror på mig och inte på mönstret, och jag tror inte att de kommer att märkas.
Garnet är Gotlandsgarn 2 som jag har köpt för ett presentkort jag fick av kollegorna när jag slutade på mitt förra jobb. Det är ulligt och glansigt och finns i så härliga färger att jag blir sugen på att sticka något mer i det väldigt snart.
I huvudet delar jag in mina koftor i tre kategorier efter tjocklek, och beroende på utetemperaturen är det olika koftor som blir aktuella att använda. Den här kommer att falla in i mellankategorin, som sedan tidigare bara innehåller två koftor, en i Kampes tvåtrådiga och en i Ullcentrums tvåtrådiga. Det är en himla användbar kategori av kofta, och när jag tänker efter kan jag absolut motivera att fylla på den ännu mer - men först ska den här bli färdig, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar