torsdag 28 december 2017

Årets julklappar (till andra)

Då och då stickar jag presenter till andra, och de senaste jularna har väl i snitt två personer fått stickade julklappar, så även i år.
För det första skickades ett par vantar med posten till samma lilla barn som nyligen fick ett par sockar. Även vantar hade ju efterfrågats, och när jag tittade på vantmönster för små barn på Ravelry insåg jag att det redan fanns ett lämpligt mönster i mitt mönsterbibliotek, nämligen baby-Selbuvantarna från mönsterhäftet Selbustrikk.
Jag stickade dem i Rauma finullgarn, och de gick fort att sticka och blev grymt söta, om jag får säga det själv. Jag vet inte om de är lagom stora, och kanske är de i stickigaste laget för en liten knodd, men de var i alla fall ett nöje att göra.
För det andra har sambon haft ett par såna där kombinerade torgvantar/tumvantar (köpta) som har sett bättre dagar, så jag bestämde mig för att det var på tiden att han fick ett par nya. Jag använde gratismönstret Chilly Podsters och garn som var kvar efter tröjan jag stickade till honom förra året (som jag tydligen aldrig skrev om på bloggen).
Jag sydde i tryckknappar på handryggen så att inte vantdelen ska flaxa runt när den är uppfälld.
De passar tydligen bra. Så får familj och vänner hålla sig varma om händerna under året som kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar