måndag 27 mars 2017

FO: sockar, inte till mig

Nu är sockarna till sambon klara, jag lyckades få garnet att räcka nästan precis (socka nummer två fick två varv kortare mudd, bara), och dessutom matchar de varandra ganska väl.
Jag har tre olika sockmodeller (närmare bestämt hälar) som jag växlar mellan. När jag är osäker på om garnet kommer att räcka, antingen för att jag som i det här fallet stickar i en större storlek än vanligt, eller för att jag använder restgarner, brukar jag sticka från tån och upp. Ibland gör jag en variant med hällapp utifrån det här mönstret, fast oftast inte med något av de föreslagna maskantalen. Andra gånger använder jag en modell med en Fleegle heel, mer eller mindre.
Annars gillar jag att sticka sockar uppifrån och ner med hällapp. Det här mönstret var nog det första jag använde, men det finns ju många.
Jag köpte nyligen lite nytt grått sockgarn och är sugen på att så småningom sticka ett par strukturmönstrade sockar till mig själv, som de här till exempel, men först är jag nog sugen på någon annan typ av projekt. En vårsjal kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar